Michael Jacksons låtskrivare tävlar i Melodifestivalen 2011


Den amerikanske låtskrivaren och artisten Teron Beal har snickrat ihop Swingflys låt i Melodifestivalen 2011. Den ''nya'' Melodifestivalen gör sig därmed påmind. Men detta är inte Teron Beals första låtskrivarmerit – Poplight kan berätta att han bland mycket annat har skrivit en av låtarna på Michael Jacksons senaste album.

Den stora nyheten för i år var att utländska låtskrivare får delta i Melodifestivalen om det även är svenskar som varit med och skrivit låten. Detta har den svenska låtskrivarduon Rampac tagit fasta på och har slagit sig samman med den amerikanska artisten Teron Beal (35).

 

Skrev ballad till Michael Jackson

Amerikanen har jobbat med storheter som Michael Jackson, Jennifer Lopez, Whitney Houston och vår egen svenska popsnäcka Robyn. I dagarna släpper han albumet Liquor Store.

Beal var med och skrev balladen "Heaven Can Wait" på Invincible (2001), Michael Jacksons senaste album. Beal berättar för HighBeam.com att han inte vågade tro på att popkungen var intresserad av en av hans låtar förrän han fick träffa Michael Jackson personligen. Samarbetet med Jackson gjorde att alla stora skivbolag började uppvakta Beal.

– Innan dess var det många bolag som inte var intresserade av att jobba med mig, säger han.

– Att jobba med Michael Jackson är verkligen bland det häftigaste jag har gjort i mitt liv. Han är som Batman och jag var som en Robin i lågbudgettappning, säger han till strangersinstereo.com.

 

Meriterade medarbetare

Beals medarbetare Rampac är dock inga nybörjare i festivalsammanhang. De har deltagit tre gånger tidigare. Första gången var 2002 då Annika Ljungberg framförde låten Sail away. 2005 var de med igen då med Nordmans Ödet var min väg som slutade 9:a i finalen. Senast var år 2006 då Pablo Cepeda framförde La Chica de la Copa.

Samarbetet med Swingfly är inget nytt heller. Det är de som ligger bakom monsterhitarna Singing that Melody och Touch and go.

Källa.

Skrivet av av: The King Of Pop MJ ♣

Svar: Jaa. Altså jag blir så arg!

Datum: 2010-10-17 Tid: 00:06:06
Hemsida: http://thekingofpopmj.webblogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: